Як часто ми або наші діти дивимося на світ
в заданих рамках, одним словом - однобоко, іншими - обмежено. Якщо ви думаєте,
що для того щоб вирішити поставлене завдання - чи то розв'язання рівняння
з трьома невідомими, чи смаження яєчні, потрібно просто навчити вашу дитину
мислити логічно, то ... даремно ви так думаєте :) Тут потрібен інший, більш
цілісний підхід , якщо ви, звичайно, хочете виростити Творця з великої літери,
а не матричний гвинтик-шпунтик.
"Як з'їхати з рейок
шаблонного мислення? Як відкрити для себе НОВЕ?" - над усіма цими
питаннями замислювався психолог, учений Едвард
де Боно. І
замислився він аж на цілих 75 книг, присвячених проблемам творчості і людського
мислення.
Який тип мислення ви використовували
для вирішення знайомої вам історії "Потрібний камінчик"?
Ви можете стверджувати, що дівчині повинен допомогти знайти
оптимальне рішення, якщо таке існує, ретельний логічний аналіз.
Такий тип мислення називається шаблонним мисленням. Але є інший вид
мислення - нешаблонний.
● "Нешаблонне
мислення не є якоюсь
новою магічною формулою, а всього лише іншим і більш творчим способом
використання розуму". (Едвард де Боно)
У даній ситуації, шаблонно
мислячі люди навряд чи зможуть чимось допомогти дівчині, так як метод, яким
вони могли б вирішити цю проблему, має три можливих варіанти:
1) дівчині слід відмовитися тягти камінчик;
2) дівчина повинна дати збагнути, що їй
відома хитрість лихваря, і виставити його таким чином шахраєм;
3) дівчині залишається витягнути чорний
камінчик і пожертвувати собою заради порятунку батька.
Всі запропоновані варіанти в
рівній мірі безпорадні, бо, якщо дівчина відмовиться від жереба, батька кинуть
у в'язницю, якщо ж вона витягне камінчик, їй доведеться вийти заміж за ненависного
лихваря.
Однак люди, які мислять
непересічно, по-новому поглянули на проблему і досліджували її з різних точок
зору, замість того щоб дотримуватися однієї обраної позиції.
Тому наша
"нешаблонна" дівчина опустила руку в сумку, витягла камінчик і, не
глянувши на нього, впустила прямо на доріжку, посипану гравієм, де камінчик
миттєво загубився. "Яка прикрість! - Вигукнула вона. - Та це можна
виправити. Адже за кольором того, що залишився ми негайно дізнаємося, якого
кольору камінчик дістався мені".
А оскільки камінчик, що
залишився в сумці, був, як відомо, чорний; отже, вона могла витягнути тільки
білий камінчик. Адже лихвар не стане визнавати своє власне шахрайство! Ось яким
чином, застосувавши нешаблонне мислення, дівчина не тільки вийшла з, здавалося
б, безвихідного становища, але, більш того, виявилася навіть у кращому
становищі, ніж раніше. Бо, якби лихвар вів чесну гру, поклавши в сумку чорний і
білий камінчики, дівчина мала б рівні шанси як на порятунок, так і на загибель.
Зараз же вона уникла небажаного шлюбу і погасила борг батька.
Для виникнення нешаблонного мислення Едвард Де Боно вигадав метод для вирішення завдань різних
рівнів складності. Написання статті, боротьба зі світовим злом, пояснення
дитині синуса і косинуса, та все що завгодно. Вчителі, що вже випробували цей
метод, стверджують, що він здатний перетворити саме
здавалося б занудне звичайне навчання в захоплюючий, творчий процес!
У чому суть методу? У тому, що процес мислення з
одного загального потоку розділяється на кілька режимів. Як сказав один педагог
- "... він дозволять нам диригувати оркестром своїх
думок".
Завдання 3.
Знайдіть в одному з відеосервісів танок дитячого естрадного балету "Экситон", назва якого співпадає з відомим методом нестандартного мислення Едварда де Боно.
Дайте відповіді на питання:
1. Як називається цей метод? (1 бал)
2. З яким геометричним поняттям перегукується цей тип мислення? (1 бал)
Відповіді пишемо в розділі "Коментарі"
Знайдіть в одному з відеосервісів танок дитячого естрадного балету "Экситон", назва якого співпадає з відомим методом нестандартного мислення Едварда де Боно.
Дайте відповіді на питання:
1. Як називається цей метод? (1 бал)
2. З яким геометричним поняттям перегукується цей тип мислення? (1 бал)
3.Яка послідовність використання певних метафоричних предметів в цьому типі мислення? (2 бали)
4. Визначте переваги та недоліки даного методу. (3 бали)Відповіді пишемо в розділі "Коментарі"
1 Метод "Шість капелюхів мислення".
ОтветитьУдалить2 Паралельність.
3 Послідовність визначається виходячи зі змісту завдання або проблеми, що необхідно вирішити. Потім починається сесія, під час якої всі учасники одночасно «одягають капелюхи» певного кольору у певній послідовності, і працюють у відповідному режимі. Модератор залишається під синім капелюхом і стежить за процесом. Результати сесії підсумовуються під синім капелюхом.
4Переваги методу
Наочність, простота освоєння і застосування.
Уміння бачити ситуацію і рішення з кількох точок зору.
Дозволяє усунути своє его від мислення.
Недоліки методу
Для ефективного застосування потрібно розвинену уяву і ретельне тренування.
Велика психологічне навантаження.
1. Шесть шляп мышления
ОтветитьУдалить2.В основі «Шести капелюхів мислення» лежить ідея паралельного мислення.Паралельне мислення – це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують. Паралельність-геометричне поняття
3.У груповій роботі найпоширеніша модель - визначення послідовності капелюхів на початку сесії. Послідовність визначається виходячи зі змісту завдання або проблеми, що необхідно вирішити. Потім починається сесія, під час якої всі учасники одночасно «одягають капелюхи» певного кольору у певній послідовності, і працюють у відповідному режимі. Модератор залишається під синім капелюхом і стежить за процесом. Результати сесії підсумовуються під синім капелюхом.
4. Преимущества метода "6 шляп"
Мыслительная деятельность для большинства людей представляется весьма скучным занятием. Но данная система способна завлечь и сделать этот процесс своеобразным экспериментом, по завершении которого проблемы, как и не бывало.
Метод позволяет проработать задачу со всех сторон, уделяя внимание таким важным сторонам, как эмоции, анализ положительных и негативных аспектов, генерация новых идей.
Система "6 шляп" позволяет отбросить все ложные утверждения, которые раньше воспринимались всерьез.
Можно сгладить спор с оппонентом, показав с помощью метода, неправильность его утверждений. А также человек получит шанс высказаться и поделиться своими соображениями. Метод шляп значительно упрощает поиск верных решений.
Система позволяет замкнутым и стеснительным людям проявить себя в общем обсуждении. Им не стоит стесняться своих мыслей, даже когда они не совпадают со мнением окружающих. Получается, что они говорят под влиянием одной из шляп, а не от себя.
Благодаря структурированию всего процесса, исключающим пустую болтовню, мышление становится целевым, логичным и сконцентрированным.
Из-за того, что противоположные точки зрения не конфликтуют, а существуют одновременно, рождаются новые уникальные и интересные идеи.
Используя метод, человек учится концентрировать свое внимание, а также переключать его с одного вида информации на другой.
По мнению Эдварда де Боно, его метод способен влиять на баланс нейромедиаторов в головном мозге.
Главной сложностью в освоении метода "6 шляп" является сама технология системы. Чтобы ее освоить потребуется какое-то время. К тому же гораздо быстрее научиться понять систему, работая в одиночку, нежели в группе.
Мало кто из руководителей отечественных мероприятий, готовы внедрять подобные новшества, а тем более объяснить коллективу все принципы новшеств.
Чтобы вдохновить коллектив на освоение метода шести шляп, потребуется значительное красноречие, и терпение. Многие люди могут не согласиться участвовать в проекте такого рода, считая его детским, или бесполезной тратой времени.
Минусы метода Эдварда де Боно
Главным минусом, хотя, наверное, даже не минусом, а сложностью является сама технология шести шляп. Т. е. для того, чтобы освоить эту методику и с пользой научиться ее применять, необходимо какое-то время. Проще решать вопросы, используя прием шести шляп индивидуально, а вот в коллективе это делать намного сложнее.
Если вы не являетесь непосредственным руководителем, инициировать этот метод на предприятии и объяснить все его преимущества - задача не простая. Большинство отечественных предприятий не готовы внедрять новшества в работу компании, требующие личной вовлеченности.
Кроме необходимости убедить руководство в надобности данного метода, существует еще и момент серьезности его восприятия непосредственно коллективом. Кто-то может посчитать его «детским» и откажется примерять цветные шляпы (хотя никакие шляпы на самом деле одевать не надо), объяснив это тем, что он не клоун. Однако тут дело опять-таки в профессионализме ведущего (модератора, т. е. синей шляпы).
1. "6 шляп мышления"
ОтветитьУдалить2. В этом методе не обязательно использовать шляпы. Также можно использовать кружочки раскрашенные в разные цвета. То есть круг - геометрическая фигура. Также в основе метода лежит идея параллельного мышления.(параллель в геометрии)
3.Последовательность определяется исходя из содержания задачи или проблемы, которую необходимо решить. Затем начинается сессия, во время которой все участники одновременно «надевают шляпы» определенного цвета в определенной последовательности, и работают в соответствующем режиме. Модератор остается под синей шляпой и следит за процессом. Результаты сессии суммируются под синей шляпой.
4.Преимущество: обычно умственная работа представляется скучной и абстрактной. Шесть шляп позволяет сделать ее красочным и увлекательным способом управления своим мышлением.Главным минусом 6 шляп мышления, хотя, наверное, даже не минусом, а сложностью является сама технология шести шляп, т.е. для того чтобы освоить эту методику и с пользой научиться ее применять необходимо какое-то время. Проще решать вопросы, используя прием шести шляп индивидуально, а вот в коллективе это делать на много сложнее.
1. Метод "Шесть капелюхів мислення"
ОтветитьУдалить2.В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення. Паралельне мислення - це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.
3.У груповій роботі найпоширеніша модель - визначення послідовності капелюхів на початку сесії. Послідовність визначається виходячи зі змісту завдання або проблеми, що необхідно вирішити. Потім починається сесія, під час якої всі учасники одночасно «одягають капелюхи» певного кольору у певній послідовності, і працюють у відповідному режимі. Модератор залишається під синім капелюхом і стежить за процесом. Результати сесії підсумовуються під синім капелюхом.
4.Переваги
Зазвичай розумова праця уявється нудною та абстрактною. "Шість капелюхів" дозволяє зробити її яскравим і захоплюючим засобом управління своїм мисленням.
Кольорові капелюхи - це метафора, яка добре запам'ятовується, яку легко застосовувати.
Метод шести капелюхів можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.
Завдяки структуруванню роботи та виключенню безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.
Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, наякій легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.
Метод дозволяє уникнути плутанини, оскільки тільки один тип мислення використовується всією групою в певний проміжок часу.
Метод визнає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) - емоцій, фактів, критики, нових ідей, і включає їх в роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.
Недоліки методу
1. Для ефективного застосування потрібні розвинена уява й ретельне тренування.
2. Велике психологічне навантаження.
3. Очікуваний результат
1.Метод "Шість капелюхів мислення
ОтветитьУдалить2.В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення.
3.У груповій роботі найпоширеніша модель - визначення послідовності капелюхів на початку сесії. Послідовність визначається виходячи зі змісту завдання або проблеми, що необхідно вирішити. Потім починається сесія, під час якої всі учасники одночасно «одягають капелюхи» певного кольору у певній послідовності, і працюють у відповідному режимі. Модератор залишається під синім капелюхом і стежить за процесом. Результати сесії підсумовуються під синім капелюхом.
4.Переваги
Переваги методу, оголошені Едвардом де Боно під час перебування під жовтим капелюхом:
Зазвичай розумова праця уявється нудною та абстрактною. "Шість капелюхів" дозволяє зробити її яскравим і захоплюючим засобом управління своїм мисленням.
Кольорові капелюхи - це метафора, яка добре запам'ятовується, яку легко застосовувати.
Метод шести капелюхів можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.
Завдяки структуруванню роботи та виключенню безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.
Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, наякій легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.
Метод дозволяє уникнути плутанини, оскільки тільки один тип мислення використовується всією групою в певний проміжок часу.
Метод визнає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) - емоцій, фактів, критики, нових ідей, і включає їх в роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.
Недоліки методу
1. Для ефективного застосування потрібні розвинена уява й ретельне тренування.
2. Велике психологічне навантаження.
3. Очікуваний результат
1. "6 шляп мышления".
ОтветитьУдалить2. Параллельность
3. Зависит от заданий, которые нужно выполнить, от различных ситуаций.
4. Преимущества метода: наглядность применения; параллельное мышление; умение владеть ситуацией и видеть решение с нескольких точек зрения; позволяет отстраниться от своего эго.
«Примеряя» на себя шляпу определённого цветы, мы учимся думать в заданном направлении. Смена шляп приучает видеть один и тот же предмет с разных позиций, в результате чего складывается наиболее полная картина. Это универсальный метод, применить его может каждый учитель. Этот метод позволяет сделать урок красочным и увлекательным. Цветные шляпы – это хорошо запоминающаяся метафора, которой легко научить и которую легко применять.
Недостатки метода: сложная технология метода; нехватка времени на усвоение и использование этого метода, обучение этому методу; большая нагрузка.
1. Метод "6 шляп мышления".
ОтветитьУдалить2. Идея параллельного мышления
3. Последовательность определяется исходя из содержания задачи или проблемы, которую необходимо решить. Затем начинается сессия, во время которой все участники одновременно «надевают шляпы» определенного цвета в определенной последовательности, и работают в соответствующем режиме. Модератор остается под синей шляпой и следит за процессом.
4.Система позволяет замкнутым и стеснительным людям проявить себя в общем обсуждении,позволяет проработать задачу со всех сторон, уделяя внимание таким важным сторонам, как эмоции, анализ положительных и негативных аспектов, генерация новых идей.Минус - многие люди могут не согласиться участвовать в проекте такого рода, считая его детским, или бесполезной тратой времени.
1. Шесть шляп мышления.
ОтветитьУдалить2.Паралельность, многогранность.
3.Проблема, группы (6),выбор цвета шляпы, цвет определяет направление мышления: белый-нейтральный,желтый - положительный, черный - негативный, красный - эмоции, зеленый - творчество, синий - эксперт (выводы. решение проблемы). Это эталон, но в зависимости от задач урока учитель может творчески все изменить.
4.Метод позволяет человеку рассмотреть одну и ту же проблему с разных точек зрения, учит принимать мнение другого индивидуума,находить новые решения,развивает эмоциональность, креативность, толерантность, учит убеждать.
5.Недостаток- займет много времени на уроке.
1. Метод "Шесть капелюхів мислення"
ОтветитьУдалить2.В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення. Паралельне мислення - це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.
3.У груповій роботі найпоширеніша модель - визначення послідовності капелюхів на початку сесії. Послідовність визначається виходячи зі змісту завдання або проблеми, що необхідно вирішити. Потім починається сесія, під час якої всі учасники одночасно «одягають капелюхи» певного кольору у певній послідовності, і працюють у відповідному режимі. Модератор залишається під синім капелюхом і стежить за процесом. Результати сесії підсумовуються під синім капелюхом.
4.Переваги
Зазвичай розумова праця уявється нудною та абстрактною. "Шість капелюхів" дозволяє зробити її яскравим і захоплюючим засобом управління своїм мисленням.
Кольорові капелюхи - це метафора, яка добре запам'ятовується, яку легко застосовувати.
Метод шести капелюхів можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.
Завдяки структуруванню роботи та виключенню безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.
Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, наякій легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.
Метод дозволяє уникнути плутанини, оскільки тільки один тип мислення використовується всією групою в певний проміжок часу.
Метод визнає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) - емоцій, фактів, критики, нових ідей, і включає їх в роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.
Недоліки методу
1. Для ефективного застосування потрібні розвинена уява й ретельне тренування.
2. Велике психологічне навантаження.
3. Очікуваний результат